Saturday, December 22, 2018

SKINCARE SUNSCREEN

Kenapa kena pakai sunscreen?

1. Taknak sunburn/sun tan/gelap/hitam/terbakar
2. Taknak kulit berkudut and nampak tua
3. Taknak ada pigmentation / jeragat - Kebanyakkan punca utama jeragat ni, sebab tak pakai sunscreen.
4. Taknak kena skin cancer

Apa beza sunblock & sunscreen ni?

 Honestly for me, rasa macam sama je. Ada yg kata sunblock against UVB, sunscreen againts UVA. Ada juga yang kata sunscreen utk kegunaan harian  sebab dia tak melekit, sunblock utk gi pantai sebab dia melekit and ada white cast. Ada juga yang kata beza dia ingredient, sama ada physical ataupun chemical sunscreen.

 Sun cream la sun screen la sun block la, takde mention pun ada jugak.

Ada beza ke chemical and physical sunscreen?

Physical sunscreen: Check ingredients, dia mengandungi  titanium dioxide or zinc oxide. Dia duduk atas kulit and pantulkan cahaya matahari.

Chemical sunscreen: Ingredients sunscreen tu ada either oxybenzone, octinoxate, octisalate and avobenzone. Dia membina  chemical reaction and ubah UV rays jadi heat, lepastu lepaskan haba daripada kulit kita.

Mana lagi elok? Physical sunscreen ke chemical sunscreen?
Ramai suka pakai chemical sunscreen sebab lagi  ringan. Physical sunscreen biasa ada white cast (yang nampak kelabu/putih kulit muka bila apply).

Tapi kalau kulit sensitive, atau acne prone, better pakai physical sunscreen sebab sometimes may cause irritation and clog pores. Macam mana nak tahu dia physical ke chemical? Again, check ingredient dia.


Semua sunscreen ni ada alcohol di dalamnya, ada yang sensitif dengan alkohol. Bagi saya, alkohol dalam sunscreen is okay sebab sebelum pakai sunscreen, dah pakai moisturizer apa semua so dah ada protection. I can't tolerate alcohol in toner or sheet mask je.

Jika ingin mengetahui  lebih lanjut , anda boleh melayari blog di bawah .
http://www.imanabdulrahim.com/2017/08/sunblock-suncreen-101.html

No comments:

Post a Comment

APLIKASI KOMPUTER